Torrnål
Nästan all koppargrafik trycks som djuptryck. Djuptrycket
är inte så logiskt som högtrycket (ex stämpeln).
Djuptryckstekniken går till på följande sätt.
Konstnären skapar fördjupningar i kopparplåten genom
att rista eller etsa in dessa. Vid tryckningen förses hela plåten
med tryckfärg. Det är viktigt att färgen tränger
ner i alla fördjupningar. Plåten måste sedan torkas
av på ett sådant sätt, att färgen blir kvar i
fördjupningarna. Se mitt blad Koppargrafik II. Plåtens
färg skall nu överföras till ett mjukfuktat papper med
hjälp av en speciell koppartryckspress. I denna pressas papperet
under högt tryck ned i plåtens fördjupningar och suger
upp färgen (Koppargrafik
III). Motivet överförs
på detta sätt spegelvänt till papperet.
Nu till torrnålsgravyren.
Det är en direktmetod, där motivet ristas in i plåten,
med hjälp en spetsig stålnål. Med olika tryck på
nålen kan man skapa fina eller grova linjer. Typiskt för
tornålsgravyren är att det bildas en grad vid inristningen
av linjen. Tryckfärgen fastnar lätt i graden och linjen kommer
att få en luddig karaktär. Se min vinterbild från Pildammsparken.
Många anser att torrnålsgravyren är den förnämsta
grafikformen. Upplagen blir ofta starkt begränsad på grund
av att graden slits mycket snabbt.